In de supermarkt sta je er vast niet bij stil: de doppen op doseerflessen van bijvoorbeeld Remia en Heinz worden ergens geproduceerd. Veel van die kunststof verpakkingen komen van Weener Plastics in Ede. Binnenkort zijn sommige misschien wel duurzaam. Femke de Korte van Weener Plastics werkte hiervoor afgelopen voorjaar mee aan de certificering. Met verrassende bijeffecten tot gevolg.
Met ISO op orde heeft elk bedrijf het belangrijkste op kwaliteitsgebied voor elkaar, toch? Nou, Boon Edam ziet dat anders. Het 140 jaar oude familiebedrijf produceert onder meer draaihekken, beveiligingssluizen en toegangspoortje in Nederland, de Verenigde Staten en China. Sinds eind vorig jaar werkt het ook aan Business Process Management, kortweg BPM. Daniëlle van Koert begeleidt dit. Ze deelt hier de aanpak én waarschuwt voor een risico.
Normaal werkt Auping ordergestuurd; het bedrijf levert dan binnen enkele weken een matras, spiraalbodem, bedombouw of boxspring op maat. Door die korte tijd zou de fabriek door corona echter ook zo snel kunnen stilvallen. Prompt riep een medewerker: ‘We kunnen mondkapjes maken.’ Voordat Eelke Deinert van Auping het wist, was het bedrijf daarna in gesprek met het Landelijk Consortium Hulpmiddelen … Hij deelt hier de impact van deze omslag op de kwaliteit en kwaliteitsafdeling.
Sinds corona heeft het woord ‘kwaliteit’ in de schoonmaakbranche een andere betekenis. Met grote gevolgen voor de vraag van klanten, de wens (en angst!) van medewerkers en de schoonmaak zelf. Joost Brinkhuis van Asito doet een boekje open aan de hand van vragen.
De kwaliteitsmanager en KAM-professional hebben hun langste tijd gehad. Dat denkt Monique Stolk van Twence. Waar ze meer kansen voor hen ziet? In een rol als businesspartner. Ze inspireert collega’s graag met haar ervaringen. Bijvoorbeeld op het volgende QESSH- event, dat vanwege corona is doorgeschoven naar 25 maart 2021.
“Kwaliteitsmanagement zit nog te veel in een papieren hoekje. Maar het ís geen papieren kwestie. Het is de dagelijkse verantwoordelijkheid van iedere medewerker in de organisatie. Hoe zorg je ervoor dat het dan ook werkelijk iets van de hele organisatie is? En hoe integreer je dat in de totale bedrijfsvoering?” Vanuit die gedachte startte Monique Stolk ruim vijf jaar geleden haar werk bij Twence.
De Kwaliteitskring Twente bestaat 45 jaar. Dit heugelijke feit hebben we op 21 maart 2018 gevierd met een bijzonder congres voor onze leden: Twente, fit for the future!
Geniet met dit themanummer nog even na van de interessante en gezellige dag.
Het Themanummer van 2017 “Risicogebaseerd Kwaliteitsmanagement is als gedrukt exemplaar verspreid onder de leden en als digitaal bestand te downloaden en te lezen via onderstaande link:
Gepubliceerd: 13-07-16
Dit jaar hebben we gekozen voor het thema “Kwaliteit is leren en delen”. De gedachte daar achter is dat we om te kunnen verbeteren zullen moeten leren van onze fouten. Wanneer we daarbij bereid zijn die fouten met elkaar te delen levert dat nog meer kansen voor verbetering op. We hebben ook dit jaar weer een aantal schrijvers bereid gevonden om hun visie te geven op leren, kennis en ervaringen delen en hoe dit ons werk interessanter maakt.
Download hier het themanummer in pdf formaat:
Vind hier alle verslagen van diverse evenementen
Vind hier onze publicaties