Het bestuur van de KKT heeft voor het seizoen 2017-2018 als jaarthema gekozen: “de kwaliteit van leiderschap”.
In de nieuwe ISO 9001 (2015) wordt aan dit aspect extra veel aandacht geschonken want de basis voor ’n organisatie die efficiënt en effectief wil functioneren heeft goede leiders nodig die de juiste competenties en de kwaliteiten bezitten.
Effectiviteit is volgens Covey (zie kader 1) een noodzakelijke, maar lang niet meer voldoende voorwaarde om te overleven en te groeien. Het is het meer en meer nodig om naast effectiviteit ook grootsheid ('greatness') te tonen. Het gaat hier niet langer om persoonlijke onafhankelijkheid of optimale samenwerking, maar om een geheel nieuwe dimensie, namelijk het vermogen van mensen om volgens hun volledige potentie (hun ‘innerlijke stem’) te leven en om anderen te inspireren om hetzelfde te doen.
Leiderschapskwaliteiten zijn de vaardigheden, het gereedschap, het vermogen en gedrag noodzakelijk om anderen succesvol te motiveren en sturen. En toch bevat leiderschap meer. De bekwaamheid mensen te laten groeien door gebruik te maken van hun vaardigheden en competenties. De meest succesvolle leiders zijn dan ook die leiders die anderen stimuleren succesvol te zijn.
Kader 1
Eigenschappen voor effectief leiderschap volgens Stephen R. Covey:
Kader 2
ISO 9001:2015 over Leiderschap
5.1 Leiderschap en betrokkenheid
5.1.1 Algemeen
De directie moet leiderschap en betrokkenheid tonen met betrekking tot het kwaliteitsmanagementsysteem door:
a) de verantwoordelijkheid te nemen voor de doeltreffendheid van het kwaliteitsmanagementsysteem;
b) te bewerkstelligen dat het kwaliteitsbeleid en de kwaliteitsdoelstellingen worden vastgesteld
voor het kwaliteitsmanagementsysteem en compatibel zijn met de context en de strategische richting van de organisatie;
c) te bewerkstelligen dat de eisen van het kwaliteitsmanagementsysteem in de bedrijfsprocessen van de organisatie worden geïntegreerd;
d) het gebruik van de procesbenadering en het risico gebaseerd denken te bevorderen;
e) te bewerkstelligen dat de voor het kwaliteitsmanagementsysteem benodigde middelen beschikbaar zijn;
f) het belang van doeltreffend kwaliteitsmanagement en van het voldoen aan de eisen van het kwaliteitsmanagementsysteem te communiceren;
g) te bewerkstelligen dat het kwaliteitsmanagementsysteem zijn beoogde resultaten behaalt;
h) mensen te betrekken (engageren), aan te sturen en te ondersteunen om een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het kwaliteitsmanagementsysteem;
i) verbetering te bevorderen;
j) andere relevante managementfuncties te ondersteunen om hun leiderschap te tonen binnen hun verantwoordelijkheidsgebieden.
In dezelfde context kunnen we ook de criteria van paragraaf 5 Leiderschap van de ISO 9001(2015) zien waarbij ook de betrokkenheid een belangrijk aspect is (zie kader 2).
Zowel Covey als ISO gaan voorbij aan een belangrijke invalshoek. Leiderschap gaat ook over ethische vraagstukken, zoals hoe wil de organisatie omgaan met integriteit, maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaamheid. Op dit moment ontkom je niet aan deze vraagstukken en de toepassing daarvan binnen kwaliteitsmanagement.
Dit gezegd hebbende, wat kunnen dan de belangrijkste kwaliteiten voor een leidinggevende zijn? Daarop proberen we antwoord te geven in onze activiteiten in het komende verenigingsjaar.
Vind hier alle verslagen van diverse evenementen
Vind hier onze publicaties