Op 16 oktober 2024 bracht de Kwaliteitskring Twente met circa 20 leden een bezoek aan de Gemeente Enschede.
Dit bezoek bood de leden de kans om een dieper inzicht te krijgen in de structuur en werkwijze van het Cluster Dienstverlening, alsmede om kennis te maken met diverse afdelingen binnen de gemeente die dagelijks de kwaliteit van dienstverlening waarborgen.
Programmaoverzicht
De middag begon om 13.30 uur met een inloopmoment, waarna om 13.45 uur een welkomstwoord volgde door Erna Wolberink, lid van de Activiteitencommissie. Hierna gaf om 14.00 uur de clustermanager van het Cluster Dienstverlening, Reinier Kreeft, een introductie over de gemeente Enschede en haar dienstverlening. Samen met Thijs Jeurissen, kwaliteitsmanager bij de gemeente, belichtte hij de verschillende kwaliteitsmaatregelen en verbeteringsprocessen die de dienstverlening van Enschede continu naar een hoger niveau tillen. Thijs Jeurissen legde verder uit hoe de gemeente klantgerichtheid en transparantie bevordert, wat van belang is voor een positieve en betrouwbare ervaring voor de burgers.
Aansluitend stond de Afdeling Klantcontact centraal, onder leiding van Lotte Oostvogel, hoofd van de afdeling. Oostvogel gaf de aanwezigen inzicht in de dagelijkse interactie met inwoners en de uitdagingen en prioriteiten van haar afdeling. De deelnemers kregen een goed beeld van hoe klantvragen worden afgehandeld en hoe de gemeente klanttevredenheid meet en verbetert.
Om 15.00 uur presenteerde Raymon van Meerendonk, coördinator van de afdeling Burgerzaken, hoe zijn team verantwoordelijk is voor belangrijke levensgebeurtenissen zoals geboorte, huwelijk en overlijden, en hoe nauwgezet zij werken aan een foutloze verwerking van persoonsgegevens.
Daarna was het de beurt aan Haydar Hussin, adviseur GEO-informatie van de afdeling Basisregistraties. Hij liet de deelnemers kennismaken met het belang van geografische gegevens en basisregistraties bij stedelijke planning en dienstverlening.
Rondleiding en Afsluiting
Om 16.00 uur werden de aanwezigen in twee groepen gesplitst voor een rondleiding door het stadhuis en het stadsarchief. Onder begeleiding van de bodes kregen ze in het stadhuis een kijkje achter de schermen van de gemeente-organisatie. Tegelijkertijd bood het stadsarchief, onder leiding van archiefmedewerkers, een inzicht in de rijke geschiedenis en de archiefbeheerprocessen van Enschede.
Het bezoek werd om 17.00 uur afgesloten met een informele borrel, wat ruimte bood voor onderlinge gesprekken en netwerkuitwisseling. Het bedrijfsbezoek gaf de leden van de Kwaliteitskring Twente waardevolle inzichten in de gemeentelijke processen en kwaliteitswaarborging binnen de dienstverlening van de gemeente Enschede.